Stenkoll

Du besöker nu Stenkoll, NBVJ:s fordonsystem, som gäst.

Uppgifter om fordon

Allmän information om SWB F3a 40
Allmän data
Tidigare beteckning: SWB G 40, SWB F1 40, SJ L23 1714
Tillverkare: MV, 1899
Cylindrar: 432/610 mm
Drivhjulsdiameter: 1550 mm
Dragkraft: 5260 kg
Längd över buffertar: 14.6 m
Tjänstevikt: 66 ton
Största tillåtna hastighet: 75 km/h
<p>När SWB år 1896 köpte sina första såkallade Mogullok från NOHAB, det vill säga tenderlok med axelföljden 1C, valde man att tvärt emot maskininspektörens inrådan att utföra loken med tvåhjulig Kraussboggie. Detta innebar att vridpunkten för boggien hamnade bakom första drivaxeln, och med Kraussboggiens dåliga styrningsförmåga spårade gärna lokens löpaxel ur både i växlar och på linjen.</p><p>När man 3 år senare beställde 4 nya lok av samma modell hade man förutom att gå över till mer normal Bisselboggie även passat på att göra några mindre förändringar av panna och sotskåp. SWB G 40 levererades år 1899 från Motala Verkstad med tillverkningsnummer 200, och var vid leveransen grönmålat med linjering i svart och gult.</p><p>Ganska snart visade det sig att Mogulerna, som egentligen var beställda som godstågslok, var utmärkta persontågslok. Däremot klarade loken, vars sth var 75 km/h, inte av de största och snabbaste snälltågen, vilket ledde till att loken mest användes i lokaltågen Stockholm-Västerås och Västerås-Köping. Vid förstatligandet 1944 fick loken littera L23, och SWB 40 blev därmed SJ L23 1714.</p><p>Efter förstatligandet hamnade de tre kvarvarande loken av typen i bland annat Skåne, men 1953 avställdes de i beredskapsreserven och konserverades. Vårt lok, SWB 40, blev från början uppställt i Sala lokstall. Där stod loket kvar fram till en provkörning 1962 på sträckan Krylbo-Byvalla. 1966 beslutades att samtliga kvarvarande lok av L23-typen skulle skrotas, men 1714 sparades av Järnvägsmuseum för Västerås stads räkning, sedan ett par ungdomar anmält intresse att snygga upp loket för uppställning. En sådan uppsnyggning gjordes, och loket återfick bland annat sin ursprungliga gröna färg.</p><p>Efter att tidvis ha blivit vandaliserat i Västerås flyttades loket i början av 80-talet till Tillberga, men inte heller här fick loket vara ifred, bland annat bosatte sig en luffare i lokets tender. För att få en varaktig lösning på problemet deponerades loket till NBVJ 1990, och föreningen köpte under 2011 loss loket från Järnvägsmuseum för det facila priset av 1000 kr.</p><p>Loket är för närvarande undanställt i lokstallet i Nora efter en inledande undersökning av lokets skick. Tidigare provtryckningar av pannan har utfallit väl, men vissa läckage i överhettarelemet, regulator m.m. har konstaterats. I övrigt är det en hel del plåtjobb och komplettering av smörj- och bromssystemet som måste göras innan loket kan rulla för egen maskin igen.</p>
Fler bilder på SWB F3a 40:

Tekniska beskrivningar

Här är NBVJ:s dokumentarkiv för fordon. Det finns tre olika avsnitt, Tekniska beskrivningar och handhavandebeskrivningar samt övriga dokument.
Övriga dokument bör innehålla köpeavtal och historiska dokument hur fordonet kom till oss och vem som äger det.
Tanken är att vi försöker flytta all dokumentation in i denna miljö så kan alla nå den enkelt.
Nya dokument kan läggas upp av den som är tilldelad rollen maskinavdelningen.

För att bli tilldelad den rollen så behöver du också få en kort instruktion om vilka dokument vi lägger upp samt hur du gör detta. Hör av dig till cMa om du vill få rollen maskinavdelning. Om du har ett enstaka dokument som du tror borde ligga i vårt dokumentarkiv så skicka gärna över det till cMa så fixar vi det.

Dokumentation

Tillhör fordon (namn) Dokumenttyp Dokumentnamn Sorteringsordning Noteringar om dokumentet Upplagd Synlig för Upplagd av Framsida Kopplat dokument Dokumentet är unikt
Nytt underhållskort

Underhållskort

Pågående
Öppna underhållskort, dvs sådana som vi håller på och arbetar med, hamnar här.
Avklarade
Avklarade och stängda underhållskort hittar du här.

Underhållsdokumentation är platsen där vi dokumenterar gjort och planerat underhåll på våra fordon. Underhållskorten visas som pågående underhåll eller avklarat underhåll.
Underhålle av våra fordon bygger på en årlig översyn som kompletteras med en mer övergripande översyn med upp till 10 års intervall.
När ett underhållskort är klart kan fordonsansvarig klarmarkera det och vi får därmed ett intervall till nästa gång.

För att bli tilldelad rollen "maskinavdelningen" så behöver du också få en kort instruktion om vilka dokument vi lägger upp samt hur du gör detta. Hör av dig till cMa om du vill få rollen maskinavdelning.

Underhållsboken

Fordon Underhållstyp Åtgärd Nästa gång Senaste åtgärd Skapad Skapad av Stängd och godkänd Godkänd av
Besiktningar för SWB F3a 40:
Fordonsnamn Bes. datum Typ av besiktning Noteringar Godkänd t o m Utförd av Sparad Sparad av Kopplat dokument
Nytt repkort

Repkort

Nya
Här hamnar alla nya repkort.
Pågående
Öppna repkort, dvs sådana som vi håller på och arbetar med, hamnar här.
Avklarade
Stängda repkort hittar du här.

Repboken är platsen där vi rapporterar fel på våra fordon. Hittar du något så rapportera in det så är det dokumenterat. Ett fel som är av stoppande art ska sättas som sådant men är du osäker lyssna först med en kollega om det verkligen är ett stoppande fel? Är ett fordon "rödkortat" betyder det att fordonet inte får och kan sättas i trafik.
Alla kan lägga till felrapporter men det är endast den som är tilldelad rollen maskinavdelningen som kan färdigmarkera felet när det är åtgärdat.

För att bli tilldelad rollen "maskinavdelningen" så behöver du också få en kort instruktion om vilka dokument vi lägger upp samt hur du gör detta. Hör av dig till cMa om du vill få rollen maskinavdelning.

Repboken

Namn Feltyp Status Felnoteringar Skapad Skapad av Noteringar vid åtgärd Uppdaterad Uppdaterad av Kopplat dokument
Funktionen är ej implementerad ännu

Tyvärr så har Ångtågets IT-avdelning inte hunnit med denna funktion ännu.